Vogels in de VS-2 | Vogels in de VS-3 | Reisverslag

Vogels kijken in de VS-1

14 t/m 15 augustus 2008

Heermanns Meeuw
Op maandag 4 augustus vertrokken we voor een bijna drieweekse reis naar de VS. Het reisverslag van deze reis is elders op deze site te vinden. Deze pagina is gewijd aan de vogels tijdens de reis. Vooraf dient opgemerkt te worden dat het geen vogelreisje was en het vogelen was dan ook een ondergeschikt aspect van de reis. Echt op zoek gaan naar vogels heb ik dan slechts af en toe gedaan, op momenten dat de anderen iets anders aan het doen waren of nog in bed lagen.
De reis begon in San Francisco waar één van de eerste opvallende vogels de Bruine Pelikanen waren, die echter vrij ver weg hun weg zochten over de baai en zich hier niet lieten fotograferen. Wel zo vriendelijk om zich te laten "platen" waren een geringde Western Gull en een Heermanns Gull, die lekker boven op een autodak stond te rusten
Western Gull

Op dinsdag 5 augustus was het in San Francisco nog steeds fris en tamelijk grijs, hoewel het droog was. Tussen de wolken en de heuvels door zag je echter blauwe lucht en toen we bij de Golden Gate Bridge waren, brak de zon door. Een eenzame Roodkopgier zweefde statig door de lucht.
Roodkopgier
De middag hadden we nodig om in Yosemite NP te komen. Onderweg zagen we niet zo veel. 's Avonds tijdens de wandeling door het park bleef deze Roodborstlijster (American Robin) lang genoeg zitten om een redelijke foto te maken.
Roodborstlijster

Woensdag 6 augustus vroeg uit de veren op zoek naar een Stellers Jay. Deze gaaien waren niet moeilijk te vinden, maar ze bleven hoog in de bomen, zodat een foto van deze diepblauwe gaai achterwege blijft. Na het eten reden we de kronkelige weg op richting Glacier Point. We waren vroeg en één van de eersten op de weg. Een koppeltje Californian Quail trippelden voorlangs de auto en waren zo schuw dat ze al weer in de vegetatie waren voordat we daadwerkelijk stil stonden. Bij Washburn Point liepen een aantal Blauwe Sneeuwhoenders (Blue Grouse) te fourageren onder de bomen.
Blauw Sneeuwhoen

Donderdag 7 augustus waren we de gehele dag in het Sequio NP. Vogels lieten zich weinig zien in het dichtbegroeide park. Een enkeling liet zich nog wel door de verrekijker bewonderen. In Three Rivers, waar we twee nachten overnachtten waren de Acorn Woodpeckers in de overhand. De gehele dag door waren ze bezig met het zoeken naar voedsel. De Western Scrub-Jay was een andere soort die we veel gezien hebben. Uit de hand met slecht licht en ver weg kwam ik niet verder dan onderstaande bewijsplaatjes. Tijdens het eten bij het Gateway Restaurant net voorbij de ingang van Sequoia NP zagen we deze Amerikaanse Waterspreeuw. Hij bleef steeds in de schaduw en vertikte het om in de zon plaats te nemen. Niet zo gek, want het was ruim over de 30° C. Kijkend naar een beter moment voor een foto vloog plotseling een Belted Kingfisher (Bandijsvogel) over de kreek.
Western Scrub-Jay
Acorn Woodpecker
Western Scrub Jay - Struikgaai
Acorn Woodpecker - Eikelspecht
Am. Dipper - Am. Waterspreeuw

Vrijdag 8 augustus waren we in Las Vegas en zagen we nauwelijks vogels. De dag erna reden we naar Springdale bij Zion NP waar we twee nachten verbleven. Bij het zwembad zat deze mooie sprinkhaan.
Sprinkhaan
In het park zagen we de dag erna een paartje Californische Condors langs de rotswand van Angels Landing vliegen. Van deze vogels van een herintroductieproject namen we nummer 6 op de foto. Wellicht was die op zoek naar een lekkere hagedis of eekhoorn, die volop voorkomen in het park.
Hagedis
Eekhoorn

Black-chinned Hummingbird

In de tuin van de Cliffrose Lodge stonden veel bloemen en hingen overal houders met suikerwater voor de kolibries. De Black-chinned Hummingbirds waren dol op deze drank, maar lieten zich toch niet gemakkelijk verschalken voor een plaatje.

Stellers Jay
Common Raven Grey Vireo
In Bryce Canyon, waar we op maandag 11 augustus aankwamen, zagen we schitterende gekleurde rotsen die er om vroegen gefotografeerd te worden. Het vogelen stond dan ook op een laag pitje. Alles wat we voor de lens kregen waren bovenstaande drie soorten, waarvan we g een brilliant plaatje konden maken. We moesten genoegen nemen met deze bewijsplaatjes van de Stellers Jay (Stellers Gaai), Common Raven (Raaf) en de Grey Vireo (Grijze Vireo).

Kildeer PLover
Brewers Blackbird
Western Sandpiper
Dinsdag 12 augustus gebruikten we om van Bryce Canyon naar Page bij Lake Powell te rijden, maar 's ochtends ging ik nog even op pad om het meertje bij ons gebouw Lake View af te speuren op zoek naar vogels. Een Killdeer liet zich redelijk benaderen. De Western Sandpiper (Alaskastrandloper) en de Brewers Blackbird (Brewers Troepiaal) bleven op afstand. De middag brachten we door bij het zwembad en kwam er van vogels kijken niets.

King Bird
Cowbird
De dag erop bekeken we Antelope Canyon en reden na afloop daarvan naar Kayenta op zo'n 23 mijl van Monument Valley. Achter het Holiday Inn Hotel wist ik eindelijk weer eens wat soorten te scoren. Er zaten meerdere Western King Birds (Arkansas Koningstirannen), zowel adult als juveniel (onder) en deze Brown-headed Cowbird (Bruinkopkoevogel) en wat tortelduiven.
Duiven
Juveniele Western Kingbird

In Monument Valley was het op donderdag 14 augustus behoorlijk warm. In de woestijnachtige omgeving was het behoorlijk warm en daarnaast was het vrij druk. Vogels hebben we niet gezien. In de middag reden we naar de westelijke ingang van het Grand Canyon NP. We deden alleen het uitkijkpunt Desert View aan voor we naar ons hotel in Tusyan reden.
Western Scrubjay
Western Scrub-Jay

Op vrijdag 15 juni bezochten we allerlei uitzichtspunten en kregen we weer enkele vogels voor de lens. Een juveniele Western Scrub-jay was redelijk mak, maar zat geen moment stil, terwijl hij steeds in de schaduw bleef. Gelijk had hij, want het was al behoorlijk warm, maar voor de foto werkte het niet zo goed. Tijdens de wandeling richting Yavapai Point zagen we een Roodkopgier en een Raaf.

Turkey Vulture
Common Raven
Het bezit van een camera met verschillende lenzen is fijn, maar soms lastig. De enige Californische Condor van die dag vloog over met de verkeerde lens op de body. Het wisselen ging voor mijn doen snel, maar verder dan een foto van een wegvliegende Condor kwam het niet. Met een erg mooi paartje Zone-tailed Hawk (Bandstaartbuizerd) was ik echter niet snel genoeg, dus daarvan geen bewijs.
Californian Condor
Veel meer vogels zagen we niet tijdens de rondreis. Het echte vogels kijken kwam alleen aan de kust bij Santa Barbara tot zijn recht.